Zoektermen bepalen

Met welke woorden zoeken uw klanten uw aanbod?

De eerste stap in het zoekmachine optimalisatie proces is het bepalen van de juiste zoektermen (keywords) of combinaties daarvan, voor elke pagina van uw website. Zoektermen zijn die woorden die gebruikers van zoekmachines intypen in de zoekbox van bijvoorbeeld Google.

zoekbox Google

Goede zoektermen beschrijven duidelijk de inhoud en het doel van uw website en zetten uw website op een zo hoog mogelijke positie in de zoekresultaten van zoekmachines.

Er zijn meer veel factoren die de positie van uw website in de zoekresutlaten beënvloeden, zoals het aantal links naar uw pagina (linkpopulariteit). Voor een goede positie in zoekmachines moeten u zoektermen ook op de juiste plaats in de pagina staan. Maar de keuze van verkeerde zoektermen is een belangrijke schakel in de ketting die uw website omhoog trekt in de zoekresultaten. Een verkeerde keuze is een garantie voor het mislukken van uw zoekmachine optimalisatie strategie dus investeer hierin ruim tijd totdat u zeker weet dat u de juiste te pakken heeft.

Begin daarom bij uw homepage. Bestudeer deze goed en schrijf de woorden en kernzinnen op die deze pagina het best beschrijven. Let ook op woordparen van twee of drie woorden want de concurrentie op enkele zoektermen is groot waardoor een toppositie daarmee moeilijker te behalen is.